בעלי דירות ובתים רבים אוהבים לשלב רצפת פרקט בתוך חדרים וחללים שונים אשר בביתם. חיפוי פרקט מעניק לכל חלל בו הוא נמצא חמימות ורוגע. פרקט עץ עשוי מחומרים טבעיים או סינטטיים, נוח לדרוך עליו והוא מעניק אווירה מיוחדת לחדרים אינטימיים דוגמת חדרי שינה וחדרי ילדים אבל גם לחדרי סלון ולמעברים.

רצפות פרקט מקובל להניח בבתים פרטיים, במשרדים, בחנויות ובעוד מקומות. יש צורך לשמור על הפרקט מפני נזקים שונים, ובין היתר, מנזקי רטיבות. ניתן לקרוא בהרחבה מאמר בנושא כיצד איטום יסודי לרצפה ימנע נזילות מים ורטיבות שעלולות להגיע מקרקעית הבית.

נזקי רטיבות לפרקט ולחלל הבית

נזקי נזילות לפרקט עץ עלולים להיות בלתי הפיכים בגלל שהעץ מתנפח ולא חוזר למצבו הקודם. מעבר לכך, נזקי רטיבות עלולים לגרום לאוויר רטוב, לפטריות ועובש וכל אלה גם יחד עלולים לגרום חוסר נוחות לדייר המבנה. ניתן להבדיל בין רצפות של בית בודד או דו משפחתי הנמצאות ישירות מעל הקרקע או מרצפות של מפלסים עליונים. במקרה הראשון יש לבצע איטום מיוחד שכולל חפירת המעטפת עד לשכבת היסוד, הנחת חומרי איטום בשכבה כפולה והוספת שכבת הגנה. האיטום חייב להתבצע גם במפגש בין הרצפה והקירות כדי למנוע חלחול מים במעלה הקירות. במפלסים עליונים האיטום פחות יסודי אבל גם חייב להתבצע על פי התקן המקובל.

איטום באמצעות יריעות פוליאתילן

ראשית, צריך לזכור, כי אחוזי הלחות המקסימאלית לצפות פרקט עץ הינו 8% לעומת 2% לרצפת בטון. איטום יעיל נעשה באמצעות יריעות פוליאתילן שמספקות איטום ובידוד ואף מסייעות בתהליך התקנת הפרקט. עובי היריעות חייב להיות 20 מילימטר לפחות והן חייבות להיות מונחות על הרצפה וגם לעלות על הקיר. את השאריות מסירים בעת הנחת הפרקט. את היריעות יש להניח בחפיפה ולהדביקם באמצעות דבק נייר. מומלץ לסיים עם עבודות האיטום זמן מה לפני הנחת הפרקט ולבדוק את נושא האטימה בצורה יסודית.

פרקט המונח על ריצוף

יש מקרים בהם מניחים פרקט על הריצוף עצמו. במקרים כאלו יש צורך לבצע איטום בין הפוגות והאריחים כדי למנוע חדירת מים דרכם. לפני הנחת הפרקט מניחים ספוג מיוחד אשר מפריד בין האיטום לבין הפרקט עצמו. התקנת פרקט עצמה אמורה להתבצע בצורה מקצועית ועל פי הכללים והתקנים המקובלים בתחום. מומלץ לבצע עבודות איטום באמצעות חברה בעלת ידע וניסיון שיש ברשותה תשתית מתאימה לביצוע כל סוגי האיטום הנדרשים בבית. איטום יסודי לרצפות פרקט יותיר אותן יבשות גם בימים הגשומים ביותר.